Fotboll - Gymnastik - Ishockey
Trafik och drogpolicy

Trafikpolicy

Vid resor i klubbens regi med ungdomar som passagerare skall i första hand buss nyttjas.
Minibuss eller personbilstransporter sker endast under barmarksperiod utifrån de regler som varje sektion beslutar.

Vid nyttjande av klubbens egen minibuss eller personbilstransporter gäller följande:

- Bussen utnyttjas ur trafiksäkerhetssynpunkt enbart under barmarkssäsong.

- Spelare skall icke köra till arrangemang som är längre bort än 10 mil
- Antalet passagerare får ej överstiga tillåtet antal
- Förare och samtliga passagerare använder bälten.

- Föraren följer gällande trafikregler som hastighetsbegränsningar m.m.

- Föraren ska ha god erfarenhet av det aktuella fordonet.

- Föraren ska inte ha någon alkohol i kroppen före avresa.

- Föraren pratar ej i mobiltelefon under färd.

- Fordonet ska vara i trafiksäkert skick

- Passagerarna bidrar till att skapa en lugn miljö för föraren.

Busstransporter

- Åsele IK anlitar endast transportföretag som följer trafiklagstiftning.
- Resor med buss med egen chaufför sker endast med godkännande av resp sektion och företag som hyr ut bussen.

- Antalet passagerare får ej överstiga tillåtet antal
- Förare och samtliga passagerare använder bälten.

- Föraren följer gällande trafikregler som hastighetsbegränsningar m.m.

- Föraren ska ha god erfarenhet av det aktuella fordonet.

- Föraren ska inte ha någon alkohol i kroppen före avresa.

- Föraren pratar ej i mobiltelefon under färd.

- Fordonet ska vara i trafiksäkert skick

- Passagerarna bidrar till att skapa en lugn miljö för föraren.

Alkohol och Drogpolicy

Det är viktigt att våra ungdomar utvecklas både idrottsligt och socialt. All verksamhet i föreningens regi där ungdomar deltar ska vara fri från droger som alkohol, tobak, narkotika och doping.

Som ledare har vi ett stort ansvar som förebilder för våra barn och ungdomar.

Åsele IK accepterar ej

- att ungdomar under 18 år använder tobak eller snus

- att ungdomar under 18 år använder alkohol.

- att ledare uppträder påverkade av alkohol under utövande av sitt ledarskap eller iförda föreningskläder.

- att alkohol förekommer bland vare sig ledare, föräldrar eller aktiva i samband med tävling, läger, transporter eller andra tillfällen när vi representerar Åsele IK

- att ledare och aktiva använder narkotika eller dopingpreparat.

När det gäller rökning och snusning har ledare ett stort ansvar att uppträda som goda förebilder för våra ungdomar och aktiva.

Påföljder

- Om ungdomar bryter mot ovanstående tas i första hand ett samtal med dem och därefter föräldrakontakt. Vid behov kan det också bli aktuellt att kontakta myndigheter.

- Vid misstanke om alkohol och drogproblem hos ledare erbjuds hjälp och stöd. Vid upprepad förseelse kan avstängning från ledaruppdraget ske.

Ansvar

Ledare är tillsammans med aktiva och föräldrar ansvariga för att dessa regler efterlevs. Om behov finns av stöd är det styrelsens ansvar.