Ishockey startsida
Svenska Ishockeyförbundet-info
2021-12-23 07:47

SIF:s första tolkning av restriktionerna

SIF:s första tolkning av restriktionerna för ishockeyn, december 2021
Förtydligande

Ordinarie seriespel gäller för barn upp till veteraner.
Föreningar ansvarar själva för dialog med sin kommun.

Information hos FHM och RF

Kultur, idrott och fritid

Föreningar för kultur, idrott och fritid bör avstå från att ordna eller delta i läger, cuper eller andra större aktiviteter inomhus med deltagare som vanligtvis inte samlas. Enstaka aktiviteter, matcher och endagstävlingar, av typen seriespel eller motsvarande kan genomföras.

Dessa allmänna råd gäller inte för sådan idrott som är yrkesmässig.

Folkhälsomyndigheten anser dessutom att det är viktigt att fortsatt bedriva vardagsaktiviteter för barn och unga för att främja den fysiska och psykiska hälsan. Det inkluderar exempelvis träningar, övningar och liknande träffar i den egna föreningen.

Information om covid-19 till anordnare av fritidsaktiviteter för barn och unga

Vad gäller för läger och cuper?

Folkhälsomyndigheten avråder idrottsföreningar att från den 23 december 2021 till och med 16 januari 2022 ordna eller delta i läger, cuper eller andra större aktiviteter inomhus med deltagare som vanligtvis inte samlas. Enstaka aktiviteter, matcher och endagstävlingar, av typen seriespel eller motsvarande kan dock genomföras. Dessa allmänna råd gäller inte för yrkesmässig idrott.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns uppdaterad information om läger och cuper och information till anordnare av fritidsaktiviteter för barn och unga, med rekommendationer om förebyggande smittskyddsåtgärder.

Gränsdragningar
  • Träningar inom egna föreningen                                       JA
  • Seriespel enligt seriebestämmelser                                   JA
  • Poolspel/sammandrag inom seriebestämmelser                 JA
  • Enstaka/enskilda träningsmatcher                                    JA
  • Endagars aktivitet inom föreningen med 1-3 årskullar        JA
  • Cuper                                                                            NEJ
  • Läger med övernattningar                                               NEJ
  • Läger med utbyte mellan två eller flera föreningar             NEJ
  • Läger med utbyte mellan fyra eller fler årskullar i
    egna föreningen                                                             NEJ
  • Träningar med deltagare från flera föreningar                    NEJ

Grundregler

Håll avstånd, tillhandahåll hygienartiklar, dela inte utrustning, stanna hemma vid symtom, blanda inte grupper, håll koll på regionala förutsättningar och regler.

Kom ihåg att vi fått en möjlighet att fortsätta träna och spela i ordinarie verksamhet.

Viktigt att vi inom ishockeyn vårdar det ansvaret och hjälps åt att begränsa pandemin.

Vi kommer att hålla omklädningsrummen låsta under allmänhetens åkning.

Våra hemmamatcher2023-10-09 11:04
Flera....2022-09-30 13:22